Hlavní nabídka
Supervizní koučování je spoluprací kouče a jeho klienta přímo v praxi, „v terénu“, při zvládání konkrétních pracovních situací. Diagnostická část probíhá přímo sledováním (někdy i záznamem) výkonu klienta koučem v reálné situaci. Po jejím ukončení následuje koučovací rozhovor zaměřený na analýzu právě podaného výkonu a formulování cílů a úkolů pro další rozvoj kompetencí klienta. |
Dva lidé, kteří se drží věci, mají větší cenu než osm lidí, z nichž každý má jiný názor. George Bernard Shaw |
Koučování stojí na důvěře mezi koučem a klientem. Supervizní koučování je velmi podobné sportovnímu koučinku. Hráč v soutěži je podporován k podání maximálního výkonu, který ho dovede k vítězství, právě svým koučem. Přesně takto probíhá i supervizní koučování. Role kouče je vytvořit takové podmínky, aby ze sebe klient dostal to nejlepší, co v něm je. Bezprostředně po samotném výkonu je klient veden k tomu, aby sám svůj výkon zhodnotil a navrhl jak se dál zlepšit, na co se zaměří a jaký bude první konkrétní krok jeho rozvoje, kdy a jak se mu bude věnovat.
Jak vidíte, supervizní koučování je pro ty, kteří jsou připraveni na sobě pracovat a přistupují k celému procesu seberozvoje a zvyšování své výkonnosti aktivně. Proto je v řadě případů užitečné nejprve začít spolupráci mezi koučem a klientem jinou metodou, ve které se naváže vztah a vzájemná důvěra, na které je následně možné stavět supervizní koučování. Například začít nejprve konzultacemi, pokračovat klasickým koučinkem a teprve pak přejít k superviznímu koučování.
Příklady supervizního koučování
Obchodní zástupci – Jak zvýšit loajalitu klientů zlepšením péče o ně a tím stabilizovat obraty.
Prodejci (v kamenných prodejnách) – Jak vést prodejní rozhovory tak, aby se zvýšilo procento kupujících vůči příchozím na prodejnu a zvýšila se částka jednoho nákupu.
Projektoví manažeři -
Manažeři střední úrovně řízení výrobní firmy – Jak řídit operativní úkoly a řešit problémy tak, aby to podporovalo zájem a motivaci pracovníků, vedlo k jejich větší samostatnosti a snížil se počet konfliktů a zlepšila atmosféra na pracovišti.
Manažeři vedení společnosti – Jak zefektivnit spolupráci managementu, zlepšit vzájemnou komunikaci a prezentovat soudržnost a jednotnost vedení jednak interně do firmy, a jednak ven – směrem ke klientům i dodavatelům.
Manažeři a vedoucí pracovníci – Jak se adaptovat v pozici, do které jsem byl jmenován a jak pracovat s novým týmem.
a další …
Kazuistika - |
Supervizní koučování obchodního ředitele |
Obchodní oddělení velké společnosti. V Česku, Slovensku a Maďarsku více než 150 obchodních zástupců, rozdělených do 11 regionálních celků. Nad 11 Regionálními řediteli obchodu náš klient – Obchodní ředitel pro zmiňované země. Většina operativní komunikace se mezi ředitelem a jeho regionálními podřízenými odehrávala telefonicky a mailem. Jednou za čtrnáct dní se sešel tým 11 obchodních ředitelů se svým šéfem na půldenní poradu. Zbytečnou. Nic se nestihlo, nic se nedohodlo, nic se nezapsalo, nebyl výstup. Promrhali 4 hodiny. Promrhali? Vždyť si pokaždé řekli, co se u koho co nového stalo, čím se kdo zabýval, jak co vyřešil a jak předpokládá, že bude vypadat následujících 14 dní. To vše ale byli informace, které bylo možno sdílet jinými způsoby, ne svolávat 11 lidí na centrálu. Bylo potřeba podpořit vzájemnou komunikaci a zaměřit se víc na koncepční záležitosti. Obchodní ředitel, mimochodem úžasný odborník ve svém oboru a velmi charismatický člověk, tušil, že by bylo vhodné něco dělat jinak, nedokázal si ale říci CO a JAK. |
Kazuistika - |
Supervizní koučování telefonních operátorů |
Telemarketingová firma s 65 pracovníky na pozicích telefonních operátorů. Firemní systém náslechů, hodnocení a koučování operátorů fungoval dva roky, ale s menšími úspěchy, než vedení společnosti očekávalo. Procesní audit neobjevil žádné zásadní nedostatky. V pilotním projektu supervizního koučování jsme začali pracovat se 6 operátory, dvěma s velmi dobrými, dvěma s průměrnými a dvěma se slabými výsledky. Pilotní fáze trvala 1 měsíc a s každým z vybraných operátorů jsme pracovali ve třech hodinových blocích. Každý blok měl první část zaměřenou na přípravu rozhovorů k probíhající kampani, druhou na samotné vedení rozhovorů s klienty a třetí na vyhodnocení a nastavení případných korekcí. Výsledky byly po měsíci neuvěřitelné. Silně motivovaní operátoři s nejvyšší výkonností byli oba s převahou nejúspěšnějšími operátory měsíce a to ve všech klíčových sledovaných ukazatelích. Ze dvou nejslabších se jeden posunul do lepšího průměru a druhý do první desítky. Oba průměrní byli v první desítce také. |
Víte že ... |
Řešíte- |
Víte že ... |
Existují dva hlavní způsoby, jak si dlouhodobě zapamatovat určitou informaci – první je časté opakování si dané informace, druhým je spojení si nové informace se starými, tedy těmi, které jste si již do dlouhodobé paměti uložili. |
Víte že ... |
Jsme všichni stejní v mimickém vyjádření sedmi základních emocí. Tipnete si, které to jsou? – Radost, smutek, opovržení, strach, znechucení, překvapení a hněv. |
Víte že ... |
Je zcela zbytečné učit někoho, kdo nemá motivaci se učit. Ke zjištění, čím určitého člověka motivovat stále dobře poslouží Maslowova pyramida potřeb. Její dvě nejnižší úrovně (obydlí, bezpečí, jídlo, spánek, zdraví atd.) však nemotivují, můžete jimi ale dotyčného vydírat. Člověk totiž udělá téměř cokoli, pokud mu to umožní naplnit dvě nejnižší úrovně. |
Víte že ... |
Stará arabská moudrost říká: „Kdo neví a neví, že neví, je hloupý. Vyhni se mu. Kdo neví a ví, že neví, je prostý. Pouč ho. Kdo ví a neví, že ví, spí. Probuď ho. Kdo ví a ví, že ví, je moudrý. Následuj ho.“ |