Hlavní nabídka
Konzultace mohou být jak obecné, tak velmi konkrétní. Vždy záleží na nastavení spolupráce mezi konzultantem a klientem. Proto jsou některé konzultace zaměřeny na dodání informací (znalostí, zkušeností) a jiné jsou oponentní, kdy jsou pokládáním otázek konzultanta požadovány relevantní odpovědi od klienta, který díky tomu dochází k novému poznání. Konzultant vystupuje od roli odborníka pro určitý obor, problém nebo úkol až po roli nezúčastněného člověka, jehož nadhled dokáže přinést klientovi neotřelé a inspirativní podněty. |
Oč méně budeš dávati rad, o to více budeš oblíben. Francois de La Rochefoucauld |
Podle míry zapojení a odpovědnosti konzultanta za řešení určitého problému či situace klienta, kterou si konzultant s klientem přesně definují hned v počátku spolupráce, je určena i náplň konzultací. Role konzultanta může být poradní, kdy jen poskytne klientovi informace k dané věci, ale také expertní, kdy klient předá konzultantovi plnou odpovědnost a pravomoci pro dosažení definovaných cílů a výstupů. V takovém případě konzultant řeší za klienta zadání. Zajímavostí je, že úroveň dosaženého vzdělání (přesto, že mít vysokoškolské vzdělání v určitém oboru bývá velmi vhodné) není zdaleka směrodatná pro kvalitní a žádanou práci konzultanta. Specializace v určitém oboru může být významnou konkurenční výhodou v řadě poradenských projektů, ale v řadě jiných je za mnohem významnější považována schopnost až renesančního myšlení a práce se souvislostmi mezi obory a odbornostmi.
Podstatné pro práci úspěšného a kvalitního konzultanta je zájem na zájmech klienta. Vždy je klíčovým hlediskem to, co je v zájmu klienta, a ne to, co si konzultant myslí, že by on určitě udělal, být na místě klienta. To není vždy totéž. Dobrý konzultant musí nejen přesně vnímat realitu, ale také přemýšlet o tom, co vlastně vnímá a proč právě takovým způsobem. Pan Terry Pratchett v jedné ze svých knih toto nazývá Prvními a Druhými myšlenkami. Špičkový konzultant k tomu dodá ještě Třetí myšlenky – přemýšlí o tom, jak přemýšlí a je schopen vše, co je v zájmu klienta mu vhodným způsobem zprostředkovat.
Příklady poradenských konzultací
Personální manažer – Optimalizace náboru a výběru zaměstnanců a efektivní proces adaptace nového zaměstnance.
Vedení retenčního útvaru – Nastavení systému stabilizace klientely a komunikace návrhů na prodloužení spolupráce.
Manažeři obchodních center – Definování podmínek nájemních smluv s obchodními partnery.
Dispečeři logistické společnosti – Systém sledování a správy provozních nákladů na trasu, vozidlo, řidiče a náklad.
Zákaznické centrum banky – Zavedení prezentace prodejních nabídek do servisních hovorů.
Majitelé výrobní firmy – Projekt stavby nové výrobní haly a rozšíření provozu.
a další …
Kazuistika - |
Konzultace pro manažera velkoskladu |
Jedna firma byla koupena druhou. Manažerem jednoho z velkoskladů byl jmenován člověk ze společnosti, která si koupí dřívějšího konkurenta, koupila i jeho sklad, včetně zaměstnanců. Ti se na nového šéfa dívali dost podezíravě a mnozí ho brali jako nepřítele, se kterým mají teď spolupracovat. Byl ve složité situaci. |
Kazuistika - |
Konzultace pro interní auditory |
Společnost poskytující finanční služby. Skupina 7 interních auditorů, kteří mají v náplni práce sledovat, hodnotit a navrhovat optimalizace procesů napříč firmou. Po odchodu do důchodu manažera této skupiny, který měl ve firmě mimořádný odborný kredit, došlo ke zhoršení komunikace mezi oddělením auditu a dalšími organizačními složkami, které vyústilo v sérii konfliktních situací. Byli jsme přizvání jako konzultanti pro oddělení auditu se zadáním vyřešit vzniklou situaci a nastavit fungování auditorů tak, aby se do budoucna předešlo opakování vzniklého stavu a oddělení si zpět získalo pověst, kterou mělo pod vedením bývalého manažera. |
Víte že ... |
Komunikace plní 5 hlavních funkcí, jsou to: 1. Informační funkce (předat, doplnit, rozvinout, … zprávu) 2. Instruktážní funkce (naučit, dát návod, poradit), 3. Vyjednávací funkce (řešit, dospět k dohodě), 4. Zábavní funkce (pobavit, udělat radost, rozptýlit), 5. Přesvědčovací funkce (někoho získat, ovlivnit, zmanipulovat). |
Víte že ... |
Hypotézy jsou opodstatněné domněnky, které vycházejí z teoretické analýzy problému. Hypotézy mají podobu jednoduchých tvrzení, ve kterých jsou za pomoci jednoznačně definovaných pojmů formulována očekávaná zjištění. Zkráceně – hypotézy jsou domněnky vycházející ze „zdravého rozumu“. |
Víte že ... |
Sociotechnika je praktická disciplína, která na základě vědeckých poznatků vytváří relevantní systém praktických doporučení k dosažení společenských změn nebo změn v chování jednotlivců nebo skupin. |
Víte že ... |
V současnosti téměř 40% lidstva píše latinkou. Čínské znaky používá asi 23% lidí planety. Indickým písmem píše 20% a Slovanskou cyrilicí (různé druhy azbuky) asi 8%. Na pátém místě se 7% je písmo na arabském základě. |
Víte že ... |
V pracovní sféře byl prokázán vztah mezi sebehodnocením a pracovní spokojeností. Jedinec s vysokým sebehodnocením bude pravděpodobně brát náročné pracovní úkoly jako výzvu a příležitost, kdežto jedinec s nízkým sebehodnocením je pravděpodobně bude chápat jako zdroj možného neúspěchu a ohrožení. |