Hlavní nabídka
Assessment i Development centrum (AC, DC) jsou nástroje hodnocení a posuzování osob. Jejich účel se ale liší. AC má funkci výběrovou a používá se pro výběr vhodného kandidáta na pracovní pozici. DC má funkci rozvojovou a slouží k získání objektivní informací o momentální úrovni sledovaných charakteristik a na jejich základě doporučuje zaměření dalšího vzdělávání a rozvoje. Obě metody používají podobné nástroje pro vyhodnocení současného stavu těch charakteristik osobnosti, jejichž hodnoty potřebujeme ověřit. Zaměření může jít od vlastností, potenciálu, motivace po znalosti, sociální dovednosti, míru odbornosti atd. |
Vybíravost je schopnost odolat pokušení v naději, že se později naskytne něco lepšího. Abraham Lincoln |
AC a DC jsou v našem přístupu skupinová měření a porovnávání (pokud nejsou hodnoceny minimálně 3 osoby, jedná se o individuální diagnostiku). Obě metody jsou realizovány za účasti hodnotící komise (externí hodnotitelé), jejíž součástí jsou často i instruovaní interní hodnotitelé (z řad zadavatelů, HR oddělení nebo nadřízeného manažera příslušného oddělení). AC i DC využívají široký repertoár měřících nástrojů a postupů, mezi něž patří především simulace reálných pracovních situací (týmové, párové, individuální), případové studie, psychodiagnostické testy a dotazníky, sebehodnotící a vzájemně hodnotící dotazníky, řešitelské (projektové) úlohy, informativní a prodejní prezentace, průřezové (multi-
Při realizaci AC je možné v zásadě postupovat dvěma hlavními způsoby. Prvním je, ze skupiny uchazečů
DC jsou vždy orientována na spolupráci se zaměstnanci dané společnosti. Není zde, nebo alespoň k němu není důvod, stres vyvolaný nejistotou výsledku. Zde nejde tolik o to, jakých výsledků v průběhu DC dosáhnete. Klíčová je u DC zpětná vazba a doporučení dalšího rozvoje.
Příklady AC a DC
Interní trenéři – DC pro nastavení Plánu profesního rozvoje.
Obchodní zástupci – DC pro identifikaci prodejních kompetencí a sestavení Plánu tréninkových potřeb.
Manažeři společnosti – DC pro porovnání individuálních kompetencí s kompetenčním modelem daného pracovního místa.
Zásilková společnost – AC pro výběr koordinátora dispečerů.
Obchodní společnost – AC pro výběr KAM a Regionální vedoucích.
Firma technických služeb – AC pro obsazení pozice Ředitele provozní divize.
a další …
Kazuistika - |
AC na pozice liniových manažerů |
Výrobní společnost rozšiřovala svůj provoz. Dopředu bylo avizováno, že do nově vzniklých provozů budou přijímáni další zaměstnanci a nový management. Bylo vypsáno interní výběrové řízení na obsazení pozic liniového managementu. Po zkompletování přihlášek interních uchazečů vznikla obava, zda neutrpí kvalita řízení a budou- |
Kazuistika - |
DC pro klíčové zaměstnance |
Vedení firmy zabývající se poskytováním služeb se rozhodlo a zadalo, připravit program rozvoje a stabilizace klíčových zaměstnanců firmy. Kritéria pro zařazení do skupiny Klíčových zaměstnanců splnilo 36 pracovníků společnosti. Vzhledem k ne zcela funkčnímu a do jisté míry formalizovanému systému hodnocení zaměstnanců, ze kterého tak nebylo možné čerpat relevantní podklady, rozhodl manažer projektu definovat potřeby rozvoje a vzdělávání klíčových zaměstnanců pomocí DC realizovaného externími specialisty. |
Víte že ... |
Je pět základních činitelů změn postojů. Tedy postoj pravděpodobně změníte když: 1. se dostanete pod vliv jiného prostředí (děti doma a ve škole), 2. prožijete traumatizující situaci (ztráta blízké osoby, autonehoda apod.), 3. získáte protikladné osobní zkušenosti (opakované neúspěchy v partnerských vztazích), 4. postupně dozrává vaše osobnost (nové a uspořádané zkušenosti) a 5. budete- |
Víte že ... |
V tělesné stavbě člověka můžeme vidět aktuální průsečík vzájemného působení genetického základu a prožívání „tělesného scénáře“. Tělesný scénář sestává ze všech povolení a zákazů, které se týkají používání vlastního těla (užívání, nepoužívání, zneužívání). |
Víte že ... |
Intuice je subjektivní poznávací proces a rozlišujeme tři hlavní druhy intuice. První je dětská intuice = schopnost dívat se na svět zkoumavě očima nepředpojatého dítěte. Druhá je intuice expertů = dětská intuice dále rozvinutá pomocí integrace odborných znalostí a zkušeností. Třetí je intuice vázaná na scénář = následek dětských rozhodnutí k přežití, zkušenost bolesti, strachu a studu svazuje člověka v jeho úsilí vyhnout se opakování traumatických zkušeností. |
Víte že ... |
Máme mozek proto, abychom zůstali naživu. Pokud mozkové buňky nepoužíváme, dáváme jim tím najevo, že je ke svému přežití nepotřebujeme. Nepoužívané buňky zkrátí své dendritické „prsty“ a v tom okamžiku se odříznou od ostatních a nejsou nadále využitelné. |
Víte že ... |
Úspěch lze všeobecně definovat jako „pozitivní výsledek vlastních snah“. Úspěch v profesním životě stojí na šesti pilířích. V první řadě musíte splnit ekonomické cíle. Druhým předpokladem jsou osobní špičkové výkony. Třetím předpokladem je účinnost úspěchu (poměr nákladů vůči výnosům). Čtvrtým faktorem je trvalost úspěchu. Pátým pilířem je míra osobní svobody jednání. Šestým je vlastní nálada (co si myslíte a co cítíte). |